logó Kispesti Eötvös József Általános Iskola
1191 Budapest, Eötvös utca 13. tel: 06-1-357-0077

Iskolapszichológus


Iskolapszichológus

Kedves Diákok, Szülők és Kollégák!

A következő információs anyagot elsősorban a negyedik évfolyamos és annál idősebb diákoknak szánom azzal a céllal, hogy megtámogassam az otthoni önálló tanulási folyamatot.
A tanulási stílus tulajdonképpen annyit jelent, hogy mi az a mód, amivel a lehető leggyorsabban megtanulunk, megértünk és megjegyzünk valami újat. A tanulási stílusokat az alapján határozzuk meg, hogy az információkat milyen érzékszervi modalitásokon, vagyis csatornákon keresztül vesszük fel a környezetünkből. A három leggyakoribb stílus a következő:

1. látásos (vizuális): valószínűleg szereted a jól tagolt szövegeket és a vastagon szedett kulcsfogalmakat, mondatokat. Az ábrák és a képek segítik a tanulásod, ahogy a különböző színek használata is: pl. szövegkiemelő használata fontos részekhez. Neked kifejezetten jól jöhet az elmetérkép (link lejjebb). Ha jegyzetelsz, az üres lapot kezeld egy egységes térként, amit kisebb területekre osztasz fel, ezzel is segítve, hogy emlékezz, mit írtál az egyes részekre. Használj sok ábrát, rajzot és jelet.

2. hallásos (auditív): hallás után tanulsz a leghatékonyabban. A hangok, a zene, a ritmus nagy segítség a számodra. Ha felolvasod a tanulnivalót, sokkal könnyebben megjegyzed. A zeneszámok szövegeiből rengeteget és könnyedén tudsz tanulni. Valószínűleg a tanulás közbeni háttérzene neked segít, de arra vigyázz, hogy ne olyan zenét hallgass, aminek érted a szövegét, mert elkalandoznak a gondolataid.

3. mozgásos (kinesztetikus): tanuláshoz szereted használni a kezedet, akár a teljes testedet. Segítség lehet neked, hogy ne egyhelyben ülve tanulj, és használj nagy fittlabdát, illetve sok kézbe fogható szemléltető eszközt. Ne feledd, az aktív jegyzetelés, a (főleg kézzel rajzolt) elmetérkép vagy a tanulást segítő diagramok, ábrák készítése is részben mozgásos tevékenység, így érdemes kipróbálnod őket.
Mindenkinek megvan mind a három, de ezek közül általában van egy domináns, elsődleges csatornája, amin keresztül az ő agya a leggyorsabban dolgozza fel (érti meg) és építi be (jegyzi meg) az információkat.

Ha tudjuk, hogy az agyunk melyik csatornán bejövő infókkal boldogul a legkönnyebben, azzal növelhetjük a tanulásunk hatékonyságát. Ehhez ajánlok egy rövid online kérdőívet, ami a kitöltés után rögtön visszajelez a domináns tanulási stílusról:
http://eletpalya.munka.hu/tanulasi-eroforrasok-altalanos-iskolas .

Ez a cikk röviden összefoglalja az elmetérkép/gondolattérkép módszerét, és többféle online gondolattérkép-készítő lehetőséget ajánl, de saját kézzel készítve is abszolút hasznos technika:
http://tanarblog.hu/cikk/gondolatterkep-a-csodaeszkoz .

Ez pedig főleg a szülők számára írt cikk arról, hogy milyen különböző technikákkal tudnak segíteni gyermeküknek a domináns tanulási stílusuktól függően:
https://www.szuloklapja.hu/gyermek-fejlodese/5744/igy-lesz-hatekony-a-tanulas-a-legjobb-tanulasi-modszerek-vizualis-tipusu-auditiv-tipusu-es-kinesztetikus-tipusu-gyerekeknek.html

egy kis kreativitással pedig további stratégiákat lehet kialakítani, főleg most, az önálló otthoni tanulás idejében!

Ha további segítségre lenne szükségük, keressenek bizalommal az alábbi e-mail címen: kery.nikolett.pszichologus@gmail.com.

Jó tanulást kívánok!
Vigyázzunk egymásra!


Kedves Szülők, Diákok, Kollégák!

A koronavírusjárvány a legtöbbünk életét egyik pillanatról a másikra borította fel és alakította át gyökeresen, és úgy gondolom, ez a jelenlegi helyzet sok kihívást és feszültséget generál szinte mindannyiunk mindennapjaiban. Ebben a helyzetben a gyermekeink mind a saját, mind pedig a szüleik belső szorongásainak és bizonytalanságainak ki vannak téve, így fontos beszélnünk arról, hogyan tudjuk őket érzelmileg támogatni.
Az első információs anyag, amellyel jelentkezem, egyrészt összefoglalja, hogy a különböző korú gyerekek miként reagálhatnak erre az érzelmileg megterhelő helyzetre, másrészt hasznos tanácsokkal szolgál a szülőknek azzal kapcsolatban, hogy milyen módokon tudják megkönnyíteni gyermekeik alkalmazkodását ezekhez a hirtelen jött változásokhoz és nehézségekhez.

Bízom benne, hogy sokaknak segítséget fog nyújtani az elkövetkező időszakban. Ha pedig ezen felül is támogatásra, segítségre lenne szükségük, keressenek bizalommal a közzétett e-mail címen: kery.nikolett.pszichologus@gmail.com.


Vigyázzunk egymásra!

Hogyan segítsünk gyermekeinknek megküzdeni a jelen helyzettel?

Az 1-5 év körüli gyerekek leggyakoribb reakciói lehetnek: A kisiskolás korú gyerekek leggyakoribb reakciói lehetnek: A 11-14 év körüli gyerekek leggyakoribb reakciói lehetnek: A 14-18 év körüli fiatalok leggyakoribb reakciói lehetnek:
•sötétségtől való félelem, rémálmok; •ingerlékenység, nyafogás, agresszió; •alvási és evési problémák; •alvási és evési problémák;
•beszédében megjelenő nehézségek; •túlzottnak tűnő ragaszkodás, rémálmok •otthoni lázadás; •testi és érzelmi nyugtalanság vagy fáradékonyság, közömbösség;
•kialakult szobatisztaság elvesztése: újbóli bepisilés éjszaka vagy akár nappal is, székrekedés; •visszahúzódás, érdeklődés elvesztése; •érdeklődés elvesztése; •felelőtlen, indokolatlan cselekedetek;
•étkezési szokások változása, étvágytalanság. •versengés a szülők figyelméért. •testi tünetek (pl. hasfájás, fejfájás). •testi tünetek (pl. hasfájás, fejfájás).
Így segíthetünk nekik: Így segíthetünk nekik: Így segíthetünk nekik: Így segíthetünk nekik:
•Engedélyezzük az alvási/altatási rutin rövidtávú változtatásait! (pl. több mese olvasása) •Lehetőség szerint maradjunk türelmesek és toleránsak feléjük! •Bátorítsuk a gyerekeket a társakkal való telefonos/online kapcsolattartásra! •Támogassuk őket a mindennapi rutinjuk fenntartásában!
•Iktassunk be nyugtató hatású tevékenységeket lefekvés előtt! (pl. szorongásoldó mesék olvasása) •Iktassunk be nyugtató hatású tevékenységeket a nap folyamán! (pl. relaxációs gyakorlatok végzése) •Iktassunk be nyugtató hatású tevékenységeket a nap folyamán! (pl. relaxációs gyakorlatok végzése) •Bátorítsuk a gyerekeket a társakkal való telefonos/online kapcsolattartásra!
•Ahogy a lehetőségeink engedik, igyekezzünk fenntartani a családi élet meg-szokott rutinját! •Strukturáljuk a gyerekek napját egyszerűen elvégezhető házimunkával, kötelezettségekkel •Strukturáljuk a gyerekek napját egyszerűen elvégezhető házimunkával, kötelezettségekkel •Kezdeményezzünk (de ne erőltessük) támogató beszélgetést a jelen helyzettel kapcsolatban!
•Hagyjuk a gyerekeknek, hogy a fantázia-tevékenységeikben (pl. történetmesélés, játék) kifejezzék gondolataikat, érzéseiket! •Állítsunk fel szelíd, de következetes korlátokat, szabályokat! •Biztosítsunk számukra minőségi együtt töltött időt, amikor csak rájuk figyelünk! •Csökkentsük a feléjük támasztott elvárásainkat!
•Szóban és tettekkel is rendszeresen biztosít-suk őket szülői támogatásunkról! •Hagyjuk a gyerekeknek, hogy a fantázia-tevékenységeikben (pl. történetmesélés, játék) és szóban is kifejezzék gondolataikat, érzéseiket! Engedjük őket kérdezni, és ne hagyjuk őket válasz nélkül! •Hagyjuk a gyerekeknek, hogy a fantázia-tevékenységeikben (pl. történetmesélés, játék) és szóban is kifejezzék gondolataikat, érzéseiket! Engedjük őket kérdezni, és ne hagyjuk őket válasz nélkül! •Biztosítsunk számukra minőségi együtt töltött időt, amikor csak rájuk figyelünk, ha igényük van rá!
•Csökkentsük a média hatásait rájuk nézve! (pl. ne a jelenlétükben beszéljünk az új hírekről) •Ütemezzünk be szabad foglalkozásra és a barátokkal való online/telefonos kapcsolattartásra időt a napi-rendbe! •Csökkentsük a média hatásait rájuk nézve! •Csökkentsük a média hatásait rájuk nézve!
•Csökkentsük a média hatásait rájuk nézve!
Iskolapszichológus

Szerző: mcsaba

Közzétéve: 2020-03-30 15:04:07

Ahogy a legtöbb honlap, ez a webhely is használ sütiket a weboldalain.